رشد سریع توانمندی‌های فناورانه دو کشور چین و هند در چند سال اخیر مورد توجه سیاست‌گذاران و محققین قرار گرفته‌است. در کنار تلاش‌های داخلی، یکی از عواملی که این رشد را تسهیل نموده حضور شرکت‌های چند ملیتی (Multinational) بوده است. در این مقاله، واحد تحقیق و توسعه شرکت‌های چند ملیتی را بررسی و درباره وظایف این واحد بحث می‌کنیم. با ما همراه باشید!

واحد تحقیق و توسعه

تحقیق و توسعه عبارت است از انجام هرگونه کار خلاق به طریقی نظام‌مند به‌منظور انباشت دانش ازجمله دانش بشری، فرهنگی و اجتماعی و استفاده از این انباشت دانش برای طرح کاربردهای جدید. تفاوت اصلی تحقیق و توسعه از دیگر فعالیت‌های مشابه که ماهیتی علمی و فناورانه دارند، وجود میزان قابل توجهی عنصر تازگی، حل مسائل و عدم قطعیت علمی و یا فنی در آن است.

یکی از مهم‌ترین واحدهای موجود در هر شرکت، سازمان یا کسب‌وکار موفق واحد تحقیق و توسعه است. این واحد از شرکت تولیدی می‌تواند سازمان را به سمت موفقیت‌های جدید، کشف نقش تجارت و پیداکردن تکنولوژی‌ها و علوم جدید راهنمایی و هدایت کند. با نگاهی به بزرگ‌ترین شرکت‌های دنیا، می‌توانید این مفهوم را درک کنید که سرمایه‌گذاری بر روی واحد تحقیق و توسعه یک سرمایه‌گذاری اثربخش است.

همچنین بخوانید: کار در واحد تحقیق و توسعه دارویی مناسب چه کسانی است؟

تحقیق و توسعه به چه معناست؟

تحقیق و توسعه، زمینه‌های تجاری مورد نیاز برای یک کسب‌وکار را شناسایی می‌کنند. این واحد‌ها تشکیل‌شده از ده‌ها یا شاید صد‌ها محققی است که با تحقیق روی علوم، چالش‌ها و تکنولوژی‌های جدید سعی بر تجاری‌سازی آن‌ها برای یک کسب‌وکار دارند.

واحد تحقیق و توسعه

۳ وظیفه واحد تحقیق و توسعه

می‌توان محققان تحقیق و توسعه را به گروه‌های مختلفی دسته‌بندی کرد که هرکدام از آن‌ها در واقع کار یا وظیفه خاصی را در تولید دانش، ایفا می‌کنند:

  • تحقیقات پایه‌ای برای یافتن راه‌حل‌ چالش‌های موجود
  • تحقیقات کاربردی برای تجاری‌سازی راه‌حل‌های ارائه‌شده توسط محققان تحقیق و توسعه
  • تحقیقات توسعه برای آماده‌سازی خط تولید

۱) تحقیقات پایه‌ای برای یافتن راه‌حل‌‌ چالش‌های موجود:

چالش‌ها و مشکلات انسان‌ها در زمان‌های مختلف، باعث ایجاد محصولات جدید می‌شود. در واقع محققان واحد تحقیق و توسعه وظیفه دارند که چالش‌ها را شناسایی کرده و برای آن‌ها راه‌حلی ارائه کنند.

یافتن راه‌حل‌های نوآورانه برای چالش‌ها

۲) تحقیقات کاربردی برای تجاری‌سازی راه‌حل‌های ارائه‌شده توسط محققان تحقیق و توسعه:

هر راه‌حلی قابلیت تجاری‌سازی ندارد و یا حداقل فرایند تجاری‌سازی آن را باید طی کند. برای آن که هر ایده‌ای در بازار به فروش برسد، نیازمند محققانی است که آن را تجاری‌سازی کنند.

اگر این فرایند به شکل صحیح و اصولی صورت بگیرد، به‌طور قطع برای مرحله تولید آماده می‌شود.

همچنین بخوانید: مهارت‌های نرم لازم برای کار در واحد تحقیق و توسعه شرکت‌های داروسازی

۳) تحقیقات توسعه برای آماده‌سازی خط تولید:

در این بخش از یک واحد تحقیق و توسعه، فرایندهای اجرایی و نهایی برای تولید یک محصول صورت می‌گیرد.

آماده سازی خط تولید توسط واحد تحقیق و توسعه

منابع:

www.farsnews.ir | www.behboodmodiriat.ir | digiato.com