در مقالات پیشین اشاره شده که صنعت داروسازی و شرکتهای داروسازی در دهه گذشته علاقه فزایندهای به تجزیه و تحلیلهای پیشرفته پیدا کرده است. شرکتها معتقدند که فناوریهایی مانند هوش مصنوعی فشار را بر شرکتهایشان کاهش میدهد و به آنها اجازه میدهد تا داروهای جدید را سریعتر به بازار بیاورند. از کشف و توسعه دارو تا فرمولاسیون محصول، ساخت و نظارت پس از فروش، ما شاهد پیشرفتهای باورنکردنی با کاربرد هوش مصنوعی در صنعت داروسازی هستیم.
چرا هوش مصنوعی؟
شرکتهای داروسازی در حال افزایش اتکای خود به هوش مصنوعی در کشف دارو، آزمایشات بالینی و ساخت هستند. بلومبرگ اخیراً این فناوری را به عنوان فرصتی 50 میلیارد دلاری برای این بخش تعریف کرده است. صنعت داروسازی با فشارهای فزایندهای برای کشف و توسعه داروهای جدید سریعتر و با هزینه کمتر مواجه است. AI به عنوان ابزاری امیدوارکننده برای کمک به غلبه بر چالشهای طولانی مدت مانند نرخ بالای شکست، زمانبندی طولانی توسعه و ناکارآمدی منابع باشد. AI در صنعت داروسازی میتواند اثرات خود را بر فرمولاسیون و توسعه داروها بگذارد وحتی بیماران از منافع آن بهرهمند شوند. Machine learning در داروسازی به شرکتها این امکان را میدهد که از دادهها به روشی که برای انسان تقریبا غیرممکن است یاد بگیرند و سپس آن یادگیریها را برای بهینهسازی مجموعهای از فرآیندها بکار گیرند.
همچنین بخوانید: هوش مصنوعی و هدفگذاری مجدد دارو | AI and Drug Repurposing
غولهای صنعت دارو و هوش مصنوعی در آنها
Sanofi با Aily Labs برای توسعه یک پلتفرم هوش مصنوعی به نام plai در سال 2018، با هدف استفاده از هوش مصنوعی برای کشف دارو، آزمایشهای بالینی و ساخت، همکاری کرد. lai دادههای داخلی Sanofi را برای حمایت از تصمیمگیری در سراسر فرآیند توسعه دارو جمعآوری میکند. Sanofi همچنین با هیلو همکاری کرده تا فناوری AI خود را برای قلمهای انسولین متصل تطبیق دهد که نشاندهنده علاقه این شرکت به استفاده از AI هم برای توسعه دارو و هم برای محصولات بهداشتی مرتبط است. فایزر از ابررایانه و هوش مصنوعی IBM از سال 2020 برای توسعه داروهای جدید مانند PAXLOVID، یک درمان خوراکی COVID-19 که در سال 2022 تأیید شد، استفاده کردهاست.
Novartis از AI برای بهبود کشف دارو و افزایش کارایی استفاده می کند. این شرکت بیش از 150 پروژه در حال انجام دارد که از AI در سراسر تجارت استفاده می کنند. Novartis با مایکروسافت و NVIDIA همکاری میکند. AstraZeneca در سال 2021 با Oncoshot همکاری کرد تا بیماران را با آزمایشهایی با استفاده از AI و BenevolentAI برای شناسایی اهداف مطابقت دهد. اگرچه مقیاس زمانی و نتایج این مشارکتها ناشناخته است.
همچنین بخوانید: هوش مصنوعی و طراحی دارو در صنعت | AI and Drug Desighn
جمعبندی
شرکتهای کوچک داروسازی بیشتر بر روی استفاده از AI برای تغییر رویکرد خود به تحقیق و توسعه و در رابطه با فرآیندهای تجاری آن متمرکز هستند. شرکتهای بزرگ در حال تغییر فرآیندهای کسب و کار مرتبط با بازاریابی، فروش و تولید هستند. به نوبه خود، شرکتهای متوسط مجبور به تغییر فرآیندهای تجاری خود بسته به تخصص خود هستند. در عین حال، کمبود یکپارچهسازی موفق AIدر صنعت داروسازی وجود دارد. همچنین برخی از پروژههای اجراشده با موفقیت در مناطق خاصی اجرا میشوند و در بازار شناختهشده نیستند. با بهبود هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی، استفاده و ارزش AI در صنعت دارو، بهطور تصاعدی افزایش خواهد یافت. با افزایش سرمایهگذاریها برای هدایت هوش مصنوعی در کشف دارو و آزمایشهای بالینی، AI پتانسیل تغییر صنعت داروسازی را دارد.