پیش‌تر در چند مقاله در مورد واحد مارکتینگ دارویی به‌طور مفصل صحبت کرده‌ایم. در همین راستا امروز به معرفی 4P می‌پردازیم تا ببینیم مقصود از آن در مارکتینگ دارویی چیست. در صنایع دارویی پیشرو و رقابتی، راهبردهای موثر مارکتینگ یا بازاریابی برای موفقیت ضروری اند. از قدیم، بازاریاب‌ها بر چهارچوب 4p (product, price, place, promotion) تکیه می‌کردند تا برنامه‌های بازاریابی خوب را مدون کنند. در این پست، به بررسی هر کدام از این موارد می‌پردازیم. با ما همراه باشید!

همچنین بخوانید: آشنایی با دپارتمان مارکتینگ دارویی

Product ( بازاریابی محصول)

پایه و اساس صنعت داروسازی و راهبردهای بازاریابی، خود محصول است. شرکت‌های داروسازی باید محصولات خود را ایمن و با کیفیت بالا توسعه دهند تا نیازهای درمانی بیماران را برآورده کنند. بنابراین حجم گسترده‌ای از تحقیق، توسعه، و کارآزمایی بالینی نیاز است تا مطابق نظارت مسئولین و مراجعین بهداشت و درمان تأیید شود. بازاریاب‌ها باید ویژگی‌های خاص و تفاوت‌های محصول مورد نظر با دیگر محصول‌ها را بدانند تا بتوانند با بیمار برای رفع و رجوع مشکلات درمانی ارتباط لازم را برقرار کنند.

Price (قیمت)

باتوجه به پیچیدگی‌های صنعت داروسازی، قیمت یک محصول نقش حیاتی و مهم در بازاریابی این حیطه دارد. محصولات دارویی عموماً پیش‌زمینه تحقیقاتی وسیع و هزینه‌های زیادی برای توسعه دارد که تأثیر زیادی بر قیمت نهایی می‌گذارد. علاوه بر آن، مکانیسم‌های بازپرداختی، سیاستهای دولت و همچنین شرایط و پوشش بیمه‌ها نیز بر قیمت‌گذاری تأثیر مضاعف دارد. پس برقراری توازن مناسب بین توان مالی و سودآوری امری حیاتی برای جذب مشتری، پایداری و نگهداری طولانی مدت آن‌هاست.

بازاریابی

Place (مکان)

عنصر «مکان» در بازاریابی دارویی به کانال‌های توزیعی که دارو و درمان را برای مشتریان ارائه می‌کنند، اشاره دارد و شامل ایجاد یک زنجیره تأمین قدرتمند برای اطمینان‌یافتن از تحویل به موقع و مطمئن محصولات به بیمارستان‌ها، داروخانه‌ها، کلینیک‌ها و مراکز درمانی می‌شود. شبکه توزیع مؤثر کمک می‌کند که به طیف مخاطب وسیع‌تری برسد و برای نفوذ بیشتر به بازار مؤثرتر باشد.

همچنین بخوانید: دنیای تکاملی مارکتینگ دارویی و فناوری‌های نوظهور

Promotion (تبلیغات در بازاریابی)

تبلیغات در صنعت داروسازی شامل یک توازن ظریف بین ارائه اطلاعات ضروری به متخصصان بهداشت و پایبندی به مقررات سخت‌گیرانه است. بازاریاب‌ها از کانال‌های متفاوت استفاده می‌کنند که شامل نمایندگان پزشکی، بازاریابی دیجیتال، کنفرانس‌ها و ژورنال‌های پزشکی برای ارائه اطلاعات محصول به پزشکان و بیماران می‌باشد. تأکید بر روی نقاط خاص آن دارو و مزیت‌های آن برای برندسازی و افزایش میزان فروش نقش مهمی دارد.

بازاریابی

منبع:

pharmaceutical-marketing