همانطور که میدانید، صنعت داروسازی فقط به فروش دارو ختم نمیشود و برای بقای این صنعت نیاز به فروش بالا و پرسود نیز احساس میگردد. دلیل این سود زیاد، لزوماً منفعت یک شخص یا سازمان نیست؛ زیرا هزینههای تولید زیاد است و از طرفی نظارت سازمانهای تنظیمکننده بر تولید دارو و قیمتگذاری شرکتها را بیشتر تحت فشار میگذارد. این مورد نیز همواره دارای داستانهای فراوان بوده که تبلیغ دارو باید به چه شکل انجام شود. در این نوشته قصد داریم شما را با نماینده فروش دارو آشنا کنیم. با ما همراه باشید!
نماینده فراموش دارو یا تبلیغکننده دارو کیست؟
همانطور که از اسم این موقعیت مشخص است، این افراد موظف هستند تا محصولات را برای طیف مشخصی از پزشکان، داروسازان و متخصصان آرایشی و بهداشتی تبلیغ کنند. در واقع کار این افراد سبب میشود تا آگاهیها از یک محصول افزایش یابد و همچنین معرفی محصولهای جدید امکانپذیر شود.
همچنین بخوانید: آشنایی با واحد تحقیق و توسعه شرکتهای چند ملیتی
وظایف و مسئولیتها
نمایندگان فروش دارو یا تبلیغ دارو وظایف مختلف و متعددی دارند. مانند قرارگذاشتن با متخصصان و پزشکان و سایرین برای تبلیغ یک محصول و مذاکرهکردن با آنها. علاوه بر این، آنها باید در تحلیل جامع از میزان فروش دارو، نوشتن گزارش و ثبت آن نقش داشته باشند. در ادامه این اشخاص باید در وقایع و کنفرانسهای مربوطه حاضر شوند و بتوانند از محصول آن شرکت در مقابل شبهههای احتمالی دفاع کنند.
نحوه ارزیابی و تعیین افراد
ارزیابی مشخصی معمولاً برای این افراد در نظر گرفته نمیشود؛ ولی عمدتاً افراد از رشته مشخصی مانند پزشکان داروسازان و پرستاران هستند. در واقع یک حقیقتی وجود دارد که محصول خوب نیاز به تبلیغ ثانویه زیادی ندارد؛ زیرا اگر خروجی و رضایت به همراه داشته باشد، بهصورت ناخودآگاه توسط افراد دیگر نیز معرفی میشود و فروش آن محصول رشد میکند. همچنین لزوماً یک نماینده فروش دارو یک داروساز یا مدیر دارویی نیست. در واقع، افراد با مهارتهای گفتاری بهتر و شاید اطلاعات فنی کمتر بیشتر این جایگاه را تصاحب کردهاند. دلیلش مشخص است: شرکتها نیاز به فروش خوب دارند و فردی که فروش بیشتری به همراه بیاورد را حداقل در این موقعیت کاری ترجیح میدهند.
معمولاً افرادی که دوست دارند در این موقعیت باشند، اما تجربه کافی ندارند بهصورت کارآموز استخدام میشوند. همچنین در برخی کشورهای جهان نظیر انگلستان، نمایندگان فروش آزمونی که توسط انجمن صنعت داروسازی انگلستان (ABPI) برگزار میشود را برای شروع به کار میگذرانند.
همچنین بخوانید: آشنایی با دپارتمان تضمین کیفیت در شرکت داروسازی
مهارتهای مورد نیاز مسئول فروش دارویی
واضح است که افرادی که در این موقعیت مشغول به کار میشوند، در درجه اول باید تابآوری بالایی داشته باشند؛ زیرا یکی از سختترین کارها متقاعدکردن افراد برای انجامدادن کاری است که شاید در درجه اول یک حس مخالفت دارند. همچنین مقایسه صحیح و سالم با سایر محصولات مشابه میتواند نظر مخاطب را به خود جلب کند. مهارتهای نرم دیگر که در مطالب دیگر به آن اشاره کردیم برای یک نماینده فروش الزامی به نظر میرسد.
میزان درآمد نمایندگان فروش دارو
از میزان درآمد این افراد در ایران آمار دقیقی در دسترس نیست؛ اما به نظر میرسد که با توجه به آوردهای که برای شرکت دارند، به این افراد مبلغ معقولی پرداخت میشود. البته با توجه به سایت indeed بهطور میانگین 84 هزار دلار در سال تخمین زده میشود.