بازاریابی یا مارکتینگ (Marketing) عبارت است از همجهتسازی همه فعالیتهای شرکت در مسیر فروش بیشتر. هیچ تلاشی بدون داشتن یک «برنامه هدف» موفق نخواهد بود؛ بنابراین تیم مارکتینگ یک شرکت با شناخت کافی از بازارهای داخلی و خارجی و همچنین نیازسنجی آن، میتواند مارکتینگپلن موثری طراحی کند که تأثیر بهسزایی در حضور موفق و چشمگیر محصولاتشان در بازار دارد. بهعبارت دیگر، مارکتینگپلن (Marketing plan) نیازسنجی بازارهای هدف و تعریف چگونگی حضور در بازارهای داخلی و خارجی است. در ادامه به بررسی هدف مارکتینگ و نقش آن در شرکتهای داروسازی میپردازیم.
هدف مارکتینگ
هدف از طراحی مارکتینگپلن، جذب افراد به محصول یا خدمات شرکت شما است. این امر بهواسطه تحقیقات بازار، تجزیه و تحلیل و درک منافع مشتریان (و ذینفعان) شما اتفاق میافتد. مارکتینگ به تمام جنبههای تجارت از جمله توسعه محصول، روشهای توزیع، فروش و تبلیغات مربوط میشود.
تیمهای بازاریابی با استراتژیهای مختلفی به برندسازی و جلب اعتماد مشتریان کمک میکنند. میتوان گفت در کنار اصول کلی علم بازاریابی، هر شرکت استراتژی بهخصوص خود را در بازاریابی دارد که آن را از سایرین متمایز میکند. نقش کلیدی بازاریابی باعث شده است، این واحد تقریباً با همه بخشهای شرکت داروسازی در ارتباط باشد. از جمله مهمترین این بخشها عبارتند از: فروش، آموزش و امور پزشکی.
چه عاملی بازاریابی داروسازی را مهم میکند؟
بازاریابی اکنون نیروی محرکه اصلی ارزش سهامداران است. بهطور خاص بازاریابی به شرکتهای داروسازی امکان شناسایی، پیشبینی و ارائه راهحلهای مورد نیاز مشتری را میدهد. مطالعات نشان میدهند بیشتر مدیرعاملان شرکتهای داروسازی اعتقاد دارند که محصولات جدید نیروی محرکه درآمد هستند، اما بازاریابهای حرفهای خلاف این عقیده را دارند. متخصصان میدانند که با توجه به کوچکتر شدن تمایز بین محصولات موجود، بازاریابی صنعت دارویی اهمیت بیشتری پیدا کرده است.
کلید رشد | شناسایی نیازهای مشتری
در حقیقت کلید رشد در فضای داروسازی با درک نیازهای مصرفکننده در تقابل با ایجاد یا بهبود محصولات نزدیکتر است. با این حساب بازاریابهای داروسازی روی شناسایی نیازهای مشتری و یافتن راهحلهایی برای رفع این نیازها تأکید میکنند. در همین حال مدیرعاملان شرکتهای داروسازی میتوانند روی مدیریت زمان و تلاش خود در جای دیگر متمرکز شوند؛ در حالی که بازاریابهای داروسازی میتوانند استراتژیهای موثری را برای موفقیت اجرا کنند.
بازاریابی فرآیندی است که در راستای ساخت، انتقال و تبادل پیشنهادهایی ارزشمند برای مشتری انجام میشود. امروزه تبلیغات و بازاریابی برای مشتریان و بازار هدف سودمند است و موجب بهبود کسبوکار برندها میشود. تبلیغات با دادن اطلاعات در مورد محصول و خدمات ارائهشده به مشتری، در تصمیمگیری به او کمک میکنند. بازاریابی هوشمندانه میتواند به بیان تفاوتهای محصولات و خدمات بپردازد. بر این اساس مشتریان بازار هدف با توجه به نیاز و بودجهشان، راحتتر محصول یا خدمات مورد نظر خود را انتخاب میکنند. بیشتر کسبوکارهای موفق (فارغ از کوچک یا بزرگیشان) با تکیه بر بازاریابی و تبلیغات هوشمندانه، از جایگاه بهتری در بازار هدف برخوردار هستند. در این حوزه مدیران با چالشهایی مانند تعریف و تحلیل بازار هدف، تهیه اطلاعات یکپارچه مشتریان، چگونگی مقابله با رقبا و ایجاد تقاضا برای محصول و خدمات مواجه هستند.