هدف اصلی واحد پخش، کشف بهترین راه برای رساندن محصول به مشتری است. برای انجام این کار چندین متغیر لازم است:

  • کانال‌های پخش موجود برای نوع محصول
  • هزینه راه‌اندازی شبکه برای محصول
  • محیط نظارتی حاکم بر نوع محصول
  • هزینه موجود و چگونگی تغییر آن
زنجیره تامین دارو

واحد پخش با دپارتمان بازاریابی در هم آمیخته شده‌اند. پس قیمتی که انتخاب می‌کنید، باید با محصولی که دارید و تبلیغاتی که انجام می‌دهید، سازگار باشد. مهم‌تر از همه باید با نیاز مشتری متناسب باشد که این مورد نیاز به شناخت مشتری دارد.

همچنین بخوانید: آشنایی با دپارتمان تحقیق و توسعه دارویی

کانال‌های پخش موجود

اولین کار این است که مشخص کنید سایر داروها چگونه به دست مشتریان خود می‌رسند. به عبارت دیگر، یعنی بفهمید که در حال حاضر چه کانال‌هایی برای پخش‌ وجود دارند. در سنتی‌ترین روش ممکن، تولیدکننده دارو محصول خود را به عمده‌فروش دارو توزیع می‌کند، سپس دارو توسط عمده‌فروش در داروخانه‌های مختلف توزیع می‌شود و در نهایت دارو به دست مشتری نهایی می‌رسد. برای ورود به این کانال پخش، باید توانایی آن را داشته باشید؛ یعنی شما باید حداقل یکی از سه کار زیر را انجام دهید:

  • کششی برای تقاضای محصول خود ایجاد کنید.
  • با ارائه شرایط بهتر نسبت به سایر داروها، محصول را از نظر مالی دارای «ارزش خرید» کنید.
  • با شرکت‌های داروسازی‌ای همکاری کنید که نفوذ زیادی در عمده‌فروش‌ها دارند.

البته یکی از گزینه‌هایی که همیشه در دسترس شماست، راه‌اندازی کانال پخش خودتان است. البته راه‌اندازی یک تجارتِ پخش عمده دارو، بسیار هزینه‌بر است و نیاز به تجربه و مهارت دارد.

کانال‌های پخش در زنجیره تامین دارو

همچنین بخوانید: سمینار دو روزه زنجیره تامین دارو با حضور سیاست‌گذاران دارویی

هزینه‌ها

اگر گزینه‌های متنوعی را برای رساندن محصول خود به مشتری در نظر دارید، یکی از کارهایی که باید انجام دهید، بررسی هزینه‌های هر گزینه است. واضح‌ترین هزینه حمل‌ونقل است و مهم‌ترین آن، هزینه‌های حاشیه‌‌ای هستند که هر مرحله از کانال پخش به آن نیاز دارد و تعیین می‌کند که موجودی شما به‌عنوان سازنده چقدر خواهد بود.

هزینه‌های پخش دارو

انسجام

مهم‌ترین ویژگی واحد پخشی که انتخاب می‌کنید، سازگاری آن با سایر برنامه‌های تعیین‌شده (مانند قیمت، تبلیغ و محصول) و همینطور مطابقت آن با نیاز و بودجه مشتری نهایی شماست.

آشنایی با شرکت‌های پخش دارویی

چطور یک دارو برای تولید یا واردات انتخاب کنیم؟| دوره تحقیقات بازار دارویی

چالش‌های پخش دارو

  • محیط‌های پیچیده نظارتی
  • قیمت و محصولات نامشخص
  • کمبود استعدادهای ماهر
  • کمبود منابع مالی در شرکت‌های پخش دارو
آشنایی با شرکت‌های پخش دارویی

چند نمونه از شرکت‌های پخش دارو در ایران

منبع:

science