منظور از رگولاتوری، مجموعه قوانین و مقررات موجود در هر حوزه است. رگولاتوری در حوزه محصولات سلامتمحور زیر نظر سازمانهای بهداشتی و درمانی اداره میشود. دپارتمان رگولاتوری در دنیا بر اساس نظامهای سیاسی هر کشور، به دو شکل دولتی یا خصوصی است؛ زیرا مبنای فعالیت رگولاتورها و رگولاتوری قوانینی است که در کشورها تصویب میشوند.
قانون مربوط به مقررات امور پزشکی و دارویی و مواد خوراکی و آشامیدنی ایران بیش از ۶۷ سال قدمت دارد که میتوان از آن بهعنوان یکی از پایهگذاران اصلی حوزه رگولاتوری نام برد (جزئیات این قانون). در این پست به بررسی قوانین، اهداف و فعالیتهای دپارتمان رگولاتوری میپردازیم و در پایان وظایف مهم مدیر دپارتمان رگولاتوری را معرفی خواهیم کرد. با ما همراه باشید!
رگولاتوری چیست؟
از نظر لغوی معنای اصلی فعل To Regulate عبارتند از:
- کنترل یا هدایت بر اساس قاعده، اصل، روش یا قانون.
- توجیه یک ویژگی یا نیازمندی خاص.
- توجیه یک مکانیسم برای کارکرد دقیق و خاص.
قوانین واحد رگولاتوری
شرکت عرضهکننده خدمات باید خدمات خود را بهصورت ایمن، قابل اطمینان و بدون تبعیض و طبق تعرفه ارائه کند. مؤسسه رگولاتوری نیز متعهد میشود که تعرفهها را بر اساس هزینههای تمامشده بهصورتی محاسبه کند که سود معقولی برای شرکت عرضهکننده داشته باشد. درصورتیکه شرایط و قیمت تمامشده بهگونهای باشد که برای شرکت سودی نداشته باشد، شرکت عرضهکننده با ارائه سند و مدرک میتواند با سازمان رگولاتوری گفتوگو کرده و این سازمان را قانع کند. یک سازمان رگولاتوری مسئول و قانونمند بهطور معمول اقدامات خود را بهنوعی انجام میدهد و تعرفهها را بهنوعی تعیین میکند تا در هنگام سرمایهگذاری، انگیزه و رغبت را در سرمایهگذاران این حوزه جلب کند.
اهداف و فعالیتهای واحد رگولاتوری
- قانون رگولاتوری با هدف تأمین منافع عمومی تدوین میشود.
- شرکتها موظفند خدمات با هزینه مناسب را به مشتریان در حوزه خدماتی خود و بدون تبعیض و بهصورت ایمن و قابل اطمینان عرضه کنند.
- در صورت عدم ارائه خدمات قابل قبول، دپارتمان رگولاتوری میتواند طبق قانون و مقررات تصویبشده، شرکت عرضهکننده خدمات را جریمه کرده و حتی مجوز فعالیت آن مجموعه را باطل کند.
- شرکتها نباید با سندسازی و پنهانکاری، مبالغ بیش از مقدار واقعی خدمات را دریافت کنند.
- هزینههای ناشی از سوءمدیریت و بازدهی نامناسب نباید به حساب مصرفکننده گذاشته شود.
- نحوه سوددهی بهگونهای باشد که نظر سرمایهگذار را جلب کند.
وظایف واحد رگولاتوری
کشورها بهمنظور حفظ حقوق مصرفکننده و بهبود کارآیی، به تشکیل مؤسسات رگولاتوری برای خدمات مختلفی اقدام کردهاند.
حدود اختیارات قانونی هر یک از مؤسسات رگولاتوری بسته به قانون هر کشور، حوزه مورد عمل و شرایط سیاسی، اقتصادی و اجتماعی کشورها متفاوت است.
- وضع مقررات و تنظیم شرایط
- اعمال مقررات و استانداردها و ایمنی
- تصویب تعرفهها و نظارت بر اعمال آنها
- مدیریت سیستمهای اطلاعاتی
- رسیدگی و حلوفصل شکایات مصرفکنندگان در صورت اثبات تخلف جریمه یا ابطال مجوز
وظایف مهم مدیر واحد رگولاتوری
- روحیه مثبت، پاسخگو و مسئولانه
- دارای شبکه کارشناسان همکار و مرتبط داخلی و خارجی
- ارتباط متقابل و مبتنی بر اعتماد با نهادهای دولتی
- جلب اعتماد ذینفعان
- تخصص اقتصادی، تحلیل و پیشبینی بازارهای ملی، منطقه و جهانی
- تخصص مالی، حقوقی و مرتبط با صنعت
- ایجاد ارتباط مؤثر
- مسلط به قوانین کسبوکار و مراجع قانونی
- توانایی ایجاد و مدیریت پایگاههای اطلاعاتی، ارتباطی و برنامهریزی
- آشنا به وضعیت بازار و تحلیل بازار
- تشکیل تیمهای حقوقی، قراردادی و مدیریت منابع انسانی
- آشنا به استانداردهای ملی، بینالمللی و توانایی بررسی آنها
- تدوین آییننامهها، دستورالعملها، استانداردها و خدمات تخصصی
- آشنا به بازاریابی، مستندسازی، فناوریهای نوین و تکنولوژی
- آشنا به قوانین مالی و تحلیل بازارهای مالی
کارکنان در واحد رگولاتوری باید توانایی تحلیل بازارهای اقتصادی را داشته باشند تا بتوانند بر مبنای آن تصمیمگیری یا تصمیمسازی کنند.