بعد از معرفی کلی دپارتمان مارکتینگ و راه‌های ورود به آن، امروز نوبت می‌رسد به مهارت‌های نرم (soft skills) لازم برای کار در این واحد. مهارت‌های شخصی، بین فردی یا مهارت‌های نرم، واژگانی هستند که امروزه کمتر کسی با آن بیگانه است. اگر شغلی در حوزه بازاریابی مدنظر دارید، ممکن است این سؤال برایتان پیش بیاید که آیا مجموعه مهارت‌ها و نقاط قوت حرفه‌ای شما متناسب با این حوزه است یا خیر.

دنیای بازاریابیِ امروز در مقایسه با بازاریابیِ چندین سال پیش، شکل بسیار متفاوتی دارد. با اینکه مهارت‌های مشخص مرتبط با این حوزه (مانند خلاقیت و ارتباط) همچنان مهم و لازم‌الاجرا هستند، مجموعه‌ای از مهارت‌های جدیدتر وجود دارد که در حال حاضر شرکت‌ها برای استخدام نیروی تازه، به‌دنبال این مهارت‌ها هستند.

کار در واحد مارکتینگ

مهارت‌های کلیدی بازاریابی به دو گروه طبقه‌بندی می‌شود: مهارت‌های نرم و مهارت‌های سخت. مهارت‌های نرم طیف وسیع‌تری و قابلیت اجرایی گسترده‌تری دارند. در بسیاری از مسیرهای شغلی مختلف، مفید یا حتی ضروری هستند. با این مقدمه به بررسی چند مورد مهم مهارت‌های نرم لازم برای کار در واحد مارکتینگ می‌پردازیم.

همچنین بخوانید: کار در واحد مارکتینگ مناسب چه کسانی است؟

1. ارتباط

هسته بازاریابی به ارتباط با مخاطب خلاصه می‌شود. بنابراین تعجبی ندارد که ارتباط، نخستین مهارت برتری است که افراد در این حوزه به آن نیاز دارند. توانایی ابراز خود و انتقال مفاهیم به دیگران به‌طور واضحی برای کار شما به‌عنوان بازاریاب حیاتی است.

مهارت ارتباط برای کار در واحد مارکتینگ

2. خلاقیت و حل مسئله

بازاریابی به‌معنای واقعی کلمه، رد و‌ بدل پیامی است که با مشتریِ مورد هدف شما هم‌خوانی داشته باشد. یکی از علائم تجاری بازاریابی حرفه‌ای و موفق، خلاقیت و تفکری متفاوت و ساختارشکن به‌منظور یافتن روش‌های جدید در انجام امور است. حتی اگر شما خود را خلاق نمی‌دانید (برای مثال اگر شما نسبتاً فردی داده‌گرا هستید)، کار در واحد مارکتینگ همچنان مستلزم توانایی برآمدن از پس مشکلات از زوایای جدید و یافتن راه‌حل‌هایی مبتکرانه برای چالش‌های پیش رو است.

مهارت خلاقیت و حل مسئله در مارکتینگ

3. توجه به جزئیات

کار کردن در بازاریابی معمولاً به‌همراه کارکردن با یک تیم وسیع بازاریابی است. همین‌طور همکارانی در بخش‌های دیگر، مراجعین و… . با توجه به این موضوع، شما مکرراً با انواع مختلفی از افراد در تعامل خواهید بود و نیاز است که مهارت‌های بین فردی خوبی داشته باشید تا بتوانید روابط کاری مستحکمی با دیگران برقرار کنید.

مهارت توجه به جزئیات در مارکتینگ

دوست داری با بخش‌های مختلف صنعت داروسازی آشنا بشی؟| دوره جامع ورود به صنعت داروسازی

4. رهبری

از آنجایی که به‌احتمال زیاد اولین مسئولیت شما در حوزه بازاریابی، مدیریت نخواهد بود، ایجاد و توسعه مهارت رهبری در طول زمان هم‌چنان مهم بوده و می‌تواند در هر نقطه‌ای از مسیر شغلی شما مورد امتحان واقع شود. با توجه به مسئولیت شما، این ویژگی می‌تواند به‌معنای بر عهده‌گرفتن پروژه‌ای‌ خاص، ایفای نقش مدیر برای یک خرده‌فروش یا مراجع، یا کمک به اعضای تازه‌کار تیم در کارشان باشد.

مهارت رهبری برای کار در واحد مارکتینگ

5. وفق پذیری (سازگاری)

بازاریابی با بهترین و جدیدترین شیوه‌ها، ابزارها و استانداردهایی که پیوسته پدیدار می‌شوند، حوزه سریع‌التغییری است. به علاوه، تیم‌های بازاریابی مجبور هستند در زمان‌بندی‌های محدودی کار کنند. پس ممکن است مکلف به انجام پروژه‌های دقیقه آخری شوند. یا اولویت‌بندی‌ها را با کمترین ملاحظه‌ای تغییر دهند. البته یک بازاریاب موفق از چنین فضای پرسرعتی لذت خواهد برد و به‌سهولت قادر به تغییر شرایط خواهد بود.

مهارت سازگاری برای کار در واحد مارکتینگ

سخن پایانی

کلام آخر این که اگر شما قصد دارید به‌عنوان یک مدیر موفق در حوزه مارکتینگ فعالیت کنید، لازم است مهارت‌هایی از قبیل:

  • تفکر و برنامه‌ریزی استراتژیک،
  • قدرت حل مسئله،
  • پیش‌بینی و بودجه‌بندی،
  • شناسایی استراتژی‌های بازاریابی و توسعه و ارزیابی آن،
  • تحقیق، تجزیه و تحلیل روندهای بازار،
  • نظارت بر توسعه خلاقانه مطالب تبلیغاتی، محتوای وب‌سایت، رسانه‌های اجتماعی و دیگر پروژه‌های مرتبط با بازاریابی،
  • خلق کمپین‌های مارکتینگ جدید برای رسیدن به اهداف مارکتینگ مجموعه،
  • مهارت‌های تحلیلی و مدیریت پروژه قوی،
  • شناسایی نقاط ضعف تیم و یافتن راه‌حل آن
  • و ایده‌های نوین را فرا گرفته و در خود پرورش دهید.

منبع:

online.champlain.edu