مارکتینگ (Marketing) به مجموعهفعالیتهایی از شرکت گفته میشود که قصد دارد میزان خرید یا فروش محصولات یا خدمات ارائهشده را افزایش دهد. این فعالیتها شامل تبلیغات، فروش و توزیع محصولات به مشتریان یا دیگر تجارتها است. در این پست به بررسی عناصر اصلی مارکتینگ و ویژگیهای مدیر مارکتینگ میپردازیم و در پایان درباره خصوصیات افراد درونگرا و برونگرا در مارکتینگ بحث خواهیم کرد. با ما همراه باشید!
مارکتینگ
مارکتینگ بهعنوان یک دیسیپلین کاری شامل تمامی فعالیتهای یک شرکت میشود که قصد دارد مشتریان را جذب کرده و روابط خود را با آنها پایدار نگه دارد.
در سطحیترین حالت ممکن، مارکتینگ یک شرکت و خدمات آن را با مشتریانی که میخواهند به آنها دسترسی داشته باشند، هماهنگ میکند. هماهنگکردن محصولات با مشتریان میتواند بهطرز گستردهای روی سود کسبشده تأثیرگذار باشد.
محصول، قیمت، مکان و ارتقا چهار عامل اصلی مارکتینگ هستند که ترکیب خوبی را برای پیشرفت یک شرکت در مورد محصولات یا خدمات ایجاد میکنند. این ایده در سال 1950 ابداع شد.
متخصصان مارکتینگ همواره بر ارتباطات تأکید میکنند، زیرا نگهداری مشتریان نسبت به بهدستآوردن مشتریان جدید بسیار مقرونبهصرفه بوده و از ریزش مشتریان جلوگیری میکند. متخصصان مارکتینگ اقدام به ایجاد برنامههایی تحت عنوان CRM (Customer Relationship Management) از طریق تلفیق دانشِ فناوری اطلاعات و تخصص و تجربیاتشان میکنند.
عناصر اصلی مارکتینگ
محصول
محصول مربوط به آیتمهایی از برنامههای تجاری است که به مشتریان پیشنهاد داده میشود و باید بتواند یک کمبود را در بازار جبران کند یا درخواست مشتری را برای تعداد زیادی از محصولات فراهم کند.
قبل از اینکه این محصولات برای یک کمپین مناسب آماده شوند، نیاز است که بررسی شود چه نوع محصولی بیشتر فروخته میشود و چگونه در ارتباط با رقیبان جذابتر میگردد و آیا میتوان آن را با یک محصول ثانویه جفت کرد تا کار جذابتر جلوه کند؟
قیمت
قیمت مربوط به مقداری است که فروشنده، محصول را میفروشد. زمانی که قیمت تعیین میشود، شرکتها آنها را بهصورت واحدی تعیین میکنند. علاوه بر آن هزینه مارکتینگ و توزیع هم در نظر میگیرند. همچنین قیمت محصولات رقیب مورد بررسی قرار میگیرد تا بتوان قیمت مناسبتری را تعیین کرد.
مکان
مکان مربوط به توزیع محصول است. بررسیهای کلیدیای مانند: آیا شرکت محصول را بهصورت حضوری میفروشد یا آنلاین و یا هردو؟ زمانی که فروش آن بهصورت حضوری باشد، باید محل مناسب برای فروش بررسی شود؛ اما زمانی که آنلاین فروخته میشود، باید دید که چه محصولاتی بهصورت دیجیتالی و از چه منبعی به فروش میرسند.
ارتقا
ارتقا چهارمین عامل موثر در کمپین ارتباطی مارکتینگ است و شامل طیفی از فعالیتها مانند فروش تبلیغات، ارتباط عمومی، مارکتینگ مستقیم، اسپانسر و… میشود. روش ارتقا بسته به مرحله چرخه محصول و نوع آن تعیین میشود.
بازاریابان متوجه میشوند که اغلب مشتریان قیمت و توزیع محصول را بر اساس کیفیتش انتخاب میکنند؛ سپس با توجه به این نکته، استراتژی کارهای بعدی را مشخص میکنند.
ویژگیهای یک مدیر مارکتینگ
- عاشق یادگیری باشد و سعی کند مهارتهای خود را ارتقا دهد.
- چالشپذیر باشد و بتواند با چالشهای پیشآمده در آینده، مواجه شود.
- چابک و خلاق در حل مسئله باشد، یعنی در برابر تغییرها انعطافپذیر باشد.
- مهارت رهبری داشته باشد.
- قابل اطمینان و متعهد باشد.
افراد درونگرا در مارکتینگ
با خلق محتوایی درخور و متناسب با نیاز افرادِ درونگرا، میتوانید آنها را به سمت کسبوکار خود جلب کنید. افراد درونگرا نسبت به برونگرا میتوانند با هدفمندی بیشتری محصولات را به بازار عرضه کنند و فروش را افزایش دهند.
چند ویژگی افراد درونگرا
- خلاقیت در نویسندگی
- شنوندگان خوبیاند و میتوان با آنها دربارهي موضوعهای مختلف صحبت کرد.
- وبلاگنویسی و بهاشتراکگذاری محتوا در فضای مجازی را دوست دارند.
- تمایل زیادی به استفاده از اینترنت دارند، دوست دارند با تکنولوژی پیشرفته آشنا شوند و کارهایی را بیاموزند که دیگران نمیتوانند انجام دهند.
افراد برونگرا در مارکتینگ
برونگراها افرادی خوشصحبت، اجتماعی، عملگرا، پرشور و شوق، دوستانه و برونریز هستند.
چند ویژگی افراد برونگرا
- میل زیادی به گفتوگو دارند.
- عاشق کار گروهی هستند.
- کاری را انجام میدهند و بعداً در مورد آن فکر میکنند.
- افراد و گروهها انرژی میدهند و باعث بهوجودآمدن احساس شور و هیجان در آنها میشوند.
- تمرکز زیادی روی جنبههای مثبت موقعیتها دارند. معمولاً هنگامی که با چالش روبهرو میشوند، سرسخت هستند و نشاط خود را حفظ میکنند.
- تمایل دارند مشکلات را بهسرعت حل کنند.