اصلی‌ترین تفاوتی که موجب تمایز یک تیم تحقیق و توسعه خوب از یک تیم عالی می‌شود، چیست؟ بیشتر تیم‌ها «مهارت‌های فنی» را در اولویت قرار می‌دهند، اما واقعیت اندکی متفاوت است. در ادامه بررسی مهارت‌های نرم لازم برای کار در واحد تحقیق و توسعه می‌پردازیم.

مهارت‌های نرم در واحد تحقیق و توسعه

روشن است که سازمان‌ها برای ارائه راه‌حل‌های خلاقانه، باید از دانش و تخصص فنی تیم‌های تحقیق و توسعه خود بهره گیرند، اما مسئله این است که آیا این راه‌حل‌های نوآورانه تنها از راه کسب دانش فنی حاصل می‌شود یا ایده‌های خلاق نتیجه یک ذهن جوینده و کنجکاو است؟ ذهنی که مصمم است، خارج از چارچوب فکر می‌کند و زمانی که همه چیز تیره‌وتار به نظر می‌رسد، صبر و استقامت پیشه کرده و برای رسیدن به نتیجه مطلوب تلاش کند.

همانطور که می‌بینیم، مهارت‌های نرم ویژگی‌هایی هستند که نحوه عملکرد تیم‌ها را مشخص می‌کند. در حالی که برای انجام وظایف فنی به مهارت‌های سخت یا فنی نیاز است، مهارت‌های نرم برای ایجاد یک محیط کاری مثبت، توانمند و پرورش‌دهنده ضروری هستند. در گذشته اهمیت مهارت‌های نرم کمتر مورد توجه قرار می‌گرفت و امروزه این موضوع در حال تغییر است.

مجمع جهانی اقتصاد آینده مشاغل طی گزارشی اظهار داشت که مهارت‌هایی مانند خلاقیت، حل مسئله، هوش هیجانی، مدیریت افراد، تفکر نقادانه و تفکر استراتژیک از مهم‌ترین مهارت‌های مورد نیاز در محیط کار هستند.

در ادامه به مهارت‌های نرم مورد نیاز برای کار در یک تیم تحقیق و توسعه عالی می‌پردازیم:

مشتری‌مداری (Costumer Focus)

تیم‌های تحقیق و توسعه باید راه‌حل‌های نوآورانه‌ای ارائه دهند و این امر میسر نخواهد بود، مگر این که شما فردی متفکر و خلاق باشید. با این حال شما همچنان باید به‌شدت بر مشتری‌مداری متمرکز شوید تا راه‌حل‌های مناسبی برای مشکلات دنیای واقعی ارائه دهید.

مهارت های نرم برای کار در واحد تحقیق و توسعه

تیم‌های بزرگ تحقیق و توسعه مشتری را در قلب ابتکار عمل خود قرار می‌دهند. در واقع آن‌ها باهوش عاطفی بالا، پیش‌بینی نیازهای مشتری، درک مسائل موردنظر مشتری و درک نوع راه‌حلی که با روایت مشتری مطابقت دارد، اهداف خود را پیش می‌برند.

همچنین بخوانید: آشنایی با دپارتمان تحقیق و توسعه دارویی

همکاری (Collaboration)

اساس دنیای شغلی امروز بر همکاری است و تیم‌های تحقیق و توسعه نیز از این قاعده مستثنی نیستند. افراد موفق در تیم‌های بزرگ تحقیق و توسعه، کسانی نیستند که در انزوا و تنهایی فعالیت کنند. نمی‌توان آن‌ها را از همکاری با سایر بخش‌های سازمان حذف کرد و انتظار داشت که راه‌حل‌های راهگشا ارائه دهند.

همکاری (Collaboration) در واحد تحقیق و توسعه دارویی

فعالیت تیم‌های R&D بزرگ با اهداف و مقاصد سازمانی همسو است. به بیان دیگر، آن‌ها برای بهبود محصولات و شناسایی فرصت‌ها برای توسعه محصول جدید، با سایر بخش‌ها و تیم‌ها همکاری می‌کنند. این افراد معتقدند «کار تیمی» باعث می‌شود وظایف هر تیمی به بهترین شکل پیش رود. علاوه بر این، بر تلاش‌های همکاری خود بسیار متمرکز بوده و سیستم‌ها و فرایندهایی را شناسایی و طراحی می‌کنند که همسویی و کار گروهی را هدایت ‌کنند.

پشتکار و سرسختی (Persistence & Tenacity)

Never Say Die هرگز نگو بمیر!

این عبارت برای تشویق کسی به تاب‌آوری و امیدوار ماندن استفاده می‌شود. اعضای یک تیم تحقیق و توسعه باانگیزه بالا به دنبال فعالیت‌های چالش‌برانگیز و زمینه‌هایی خلاقانه با حفظ حمایت از مشتری می‌روند. این افراد آینده‌نگر هستند و مهارت‌های تفکر خلاق و استراتژیک خود را به‌طور سرسختانه‌ای برای ارائه خدمات بهتر به مشتری به‌کار می‌گیرند.

با این حال، پشتکار و تاب‌آوری صرفاً به‌معنا حفظ روحیه در زمانی که همه‌چیز پیچیده شده، نیست. بلکه علاوه بر موارد گفته‌شده، به‌معنای داشتن توانایی تشخیص زمانی است که یک تلاش خاص به بن‌بست می‌رسد.

پشتکار و سرسختی (Persistence & Tenacity)

یک تیم تحقیق و توسعه عالی می‌تواند با سرسختی پروژه‌ها را دنبال کند، اما می‌داند که چه زمانی باید شکست‌ را بپذیرد، موقعیت را در نظر بگیرد، دوباره و دوباره ارزیابی کند و سپس بدون از دست‌دادن اشتیاق به مسیر اصلی بازگردد.

همچنین بخوانید: خطای تقابل چیست؟| نوشیدنی مجانی رو قبول نکن!

مهارت‌های ارتباطی و شبکه‌سازی (Communication & Networking Skills)

این بخش را با یک جمله از Henry John Kaiser شروع کنیم: «مشکلات فقط فرصت‌هایی در لباس کار هستند.»

اکنون که در عصر ارتباطات به سر می‌بریم، لازم است مهارت‌های ارتباطی با افراد را بیاموزیم و بدانیم که چگونه باید روابطی سازنده و مفید برقرار کنیم. با توجه به اینکه محل کارِ مدرن، محلی بین‌فردی است، تیم‌های تحقیق و توسعه باید مهارت‌های شبکه‌ای و ارتباطی قوی‌ای برای شناسایی مشکلات و چالش‌ها داشته باشند. همچنین باید ذی‌نفعان مربوطه را متقاعد کنند که چرا آن‌ها نیاز به حل این مشکلات دارند.

مهارت‌های ارتباطی و شبکه‌سازی (Communication & Networking Skills)

در واقع مهم نیست که راه‌حل شما چقدر عالی است، بلکه مهم‌تر این است که باید با یک استدلال قوی پشتیبانی شود. تیم‌های R&D بزرگ مهارت‌های ارتباطی و شبکه‌ای خود را برای حل پیچیدگی‌های محل کار مدرن، به‌کار می‌گیرند.

تطبیق‌پذیری (Adaptability)

با توجه به اینکه جهان دائماً در حال نوسان است، همیشه ایده‌هایی برای نوآوری وجود دارد. با این حال، تیم‌ها برای این کار به هوش هیجانی نیاز دارند تا بتوانند چالش‌ها را شناسایی کرده و آن‌ها را حل کنند.

تیم‌های تحقیق و توسعه پرقدرت دارای سطوح بسیار بالایی از هوش هیجانی هستند که مکمل هوش فنی آن‌ها است. ترکیب هوش هیجانی و فنی به آن‌ها توانایی سازگاری و پاسخ‌گویی هرچه بیشتر را خواهد داد تا به وضعیتی باثبات برسند. ویژگی تطبیق‌پذیری است که به تیم تحقیق و توسعه این ظرفیت را می‌دهد تا حتی زمانی که شرایط چالش‌برانگیز می‌شود، بتوانند سازنده باشند.

همچنین بخوانید: ۵ مهارت نرم لازم برای کار در واحد مارکتینگ

برنامه‌ریزی و اجرا (Planning and Execution)

هدف بدون برنامه فقط یک آرزو است.

فارغ از اینکه یک ایده چقدر عالی است، آن ایده در غیاب برنامه‌ریزی فقط به‌صورت آرزوی بی‌شکلی وجود خواهد داشت. پس آنچه که ایده‌ها را زنده می‌کند، برنامه‌ریزی است. تیم‌های بزرگ تحقیق و توسعه نیز باید در برنامه‌ریزی و اجرا عالی عمل کنند و به نوآوری نگاهی هدفمند و سازمان‌یافته داشته باشند. همچنین باید از اهمیت جدول زمانی آگاه بوده و به این امر واقف باشند که بدون برنامه‌ریزی مشخص و اجرای قوی، دستیابی به اهداف بسیار بعید و دور از انتظار خواهد بود.

می‌توان گفت یک تیم تحقیق و توسعه عالی مهارت‌های استثنایی در سازماندهی دارد و افراد آن خودانگیخته هستند، در مدیریت زمان عالی بوده و سطح بالای مسئولیت‌پذیری و مالکیت آن‌ها، تضمین‌کننده پایبندی افراد به اجرای برنامه است تا از تحویل به‌موقع پروژه اطمینان حاصل شود.

آشنایی با بخش‌های مختلف صنعت داروسازی در دوره جامع ورود به صنعت داروسازی

رهبری (Leadership)

رهبری در این تیم‌ها تقریباً یک نگرش است. این نگرش به افراد کمک می‌کند تا برای هم‌تیمی‌های خود مفید واقع شوند و به آن‌ها می‌آموزد به‌عنوان یک گروه فکر کنند نه یک فرد.

رهبری (Leadership)

مهارت‌های رهبری مانند تصمیم‌گیری شهودی برای ارزیابی روندهای تجاری و بازار، تکنولوژی، تکامل محصول و خواسته‌های مشتری بوده و منجر به خلق ابتکاراتی قدرتمند برای واحد تحقیق و توسعه می‌شود. تیم‌های R&D بزرگ همه اعضای تیم خود را با این طرز فکر، به رهبری توانمند بدل می‌کنند. طرز فکری که باعث می‌شود تیم را بالاتر از خودشان قرار دهند.

سخن پایانی

نگاهی اجمالی به این مقاله نشان می‌دهد مهارت‌های نرم است که یک تیم تحقیق و توسعه خوب را به مرز عالی‌شدن نزدیک کرده و نیروی محرکه لازم را برای موفقیت تیم‌ها فراهم می‌کند. پس به خاطر بسپارید پرورش این مهارت‌ها، «خوب» را از «عالی» جدا می‌کند.

منبع:

numly.io