قبل از اینکه درباره سوالات مصاحبه استخدامی واحد مارکتینگ صحبت کنیم، باید بدانید که بازاریابی و فروش دارو یکی از بخش‌های رو‌به‌رشد در صنعت داروسازی است. بنابراین فرصت‌های شغلی عظیمی برای دانشجویان داروسازی و سایر رشته‌های مرتبط و علاقه‌مندان این حوزه وجود دارد.

سوالات متداول مصاحبه استخدامی واحد مارکتینگ

برای کسب یک جایگاه شغلی مناسب در دپارتمان بازاریابی دارویی، باید مهارت‌های ارتباطی، زبان بدن و مهارت‌های اولیه کامپیوتر خوبی داشته باشید.

همچنین به‌دلیل ذات فعالیت در واحد مارکتینگ که لازمه آن توانایی معرفی هر چیزی به بهترین شکل ممکن است، لازم است یک رزومه یا CV مرتبط و جذاب تهیه کنید و برای مصاحبه شغلی خود آماده شوید. هرگز تأثیر رزومه مناسب را در دعوت به مصاحبه از بین انبوه رزومه‌ها دست کم نگیرید.

رزومه

اکنون برخی از مفیدترین سؤال‌ها را که ممکن است برای ورود به واحد مارکتینگ از شما بپرسند، بررسی و پاسخ آن‌ها را نیز برای بهبود دانش و اعتماد به نفس شما به‌صورت خلاصه ذکر می‌کنیم. ۱۰ مورد از مفیدترین سوالات مصاحبه استخدامی واحد مارکتینگ عبارتند از:

سؤال اول: لطفاً خودتان را معرفی کنید.

در اکثر موارد این اولین سؤال است که توسط مصاحبه‌کننده پرسیده می‌شود. در اینجا باید به‌طور هوشمندانه مشخصات شخصی، جزئیات خانواده، سوابق تحصیلی و علاقه‌‌مندی‌های خود را نشان دهید.

همچنین بخوانید: درآمد افراد در بخش‌های مختلف دیجیتال مارکتینگ چقدر است؟

سؤال دوم: چرا دوست دارید مسیر شغلی خود را در بازاریابی دارویی دنبال کنید؟

لازم است شما بحث را به این سمت ببرید که‌ علاقه اصلی شما در این حوزه است و توانایی و قدرت لازم برای انجام کارهای بزرگ در این حیطه را دارید و اگر به این شغل برسید، می‌توانید چیزهای زیادی یاد بگیرید و فردی خواهید بود که مشتاق چالش و به‌چالش‌کشیدن است. در انتهای پاسخ به این سؤال شما می‌توانید کمی در مورد شرکتشان توضیح دهید و میان صحبت‌هایتان آن‌ها را تحسین کنید. با اینکار علاوه بر دادن حس خوب ناشی از تحسین، نشان می‌دهید از شرکتشان اطلاعات کافی دارید.

سؤال سوم: چگونه برای یک محصول دارویی، بازاریابی می‌کنید؟

در اینجا به این موارد اشاره کنید که فرآورده‌های دارویی باید با رعایت مقررات دارویی کشور (که برگرفته از قوانین پذیرفته‌شده جهانی است) و دانش صحیح در مورد محصول (شامل موارد مصرف، مزیت، اقدامات احتیاطی، عوارض جانبی و غیره) به بازار عرضه شوند و شما با کسب دانش فنی و انتقال مناسب پیام به مخاطبین، می‌توانید برای یک محصول بازار خوبی ایجاد کنید.

سؤال چهارم: در مورد محصولات ما چه می‌دانید؟

حتماً قبل از مصاحبه، از سایت شرکت کاتالوگ محصولات را مطالعه کرده و اطلاعات لازم مانند نام دارو، نام برند و… را یاد بگیرید. در اینجا می‌توانید حین صحبت‌هایتان از نوع طراحی بسته‌بندی محصول و یا نام برند و… تعریف کنید.

سؤال پنجم: نقاط ضعف و قوت شما چیست؟

برای پاسخ به این سؤال حتماً از قبل فکر کنید و جواب آماده داشته باشید. به این موضوع توجه کنید که تعداد نقاط قوت اعلامی شما بیشتر از نقاط ضعفتان باشد، اما اینگونه نباشد که نقاط ضعف خود را پنهان کنید؛ زیرا این روش اثر مناسبی نخواهد داشت و‌ دیر یا زود این مسائل آشکار خواهد شد و برای اعتبار شما در آن صنعت مناسب نیست.

سؤال ششم: فکر می‌کنید چرا ما باید شما رو استخدام کنیم؟

در اینجا شما باید علاوه بر اینکه به توانایی‌های خود در مارکتینگ و فروش اشاره کنید، حتماً بخشی را به توضیح توانایی‌های خود در شناخت داروها و مکانیسم‌های آن‌ها به‌طور خلاصه اختصاص دهید، زیرا تقریباً تمام افرادی که وارد مصاحبه دپارتمان مارکتینگ می‌شوند، توانایی اولیه در برقراری ارتباط مناسب با افراد را دارند؛ اما چیزی که سبب تمایز شما می‌شود، دانش علمی شما از دارو است.

دوست داری با بخش‌های مختلف صنعت داروسازی آشنا بشی؟ کلیک کن! دوره جامع ورود به صنعت داروسازی

سؤال هفتم: آیا سفر کردن به‌صورت مداوم برای شما مقدور است؟

اگر بخواهید در بخش مارکتینگ و فروش کار کنید، قاعدتاً باید به این سؤال پاسخ بله دهید.

سؤال هشتم: میزان حقوق مد نظر شما چقدر است؟

در پاسخ به این سؤال به‌هیچ‌عنوان یک عدد دقیق مطرح نکنید. ابتدا بگویید دوست دارید یاد بگیرید و تجربه کنید و همان میزان نرمال شرکت را دریافت کنید. وقتی توجه‌شان را جلب کنید، بعداً فرصت کافی دارید تا درباره حقوق مذاکره کنید.

سؤال نهم: آیا تجربه کار در دپارتمان مارکتینگ را دارید؟

در پاسخ به این سؤال شفاف عمل کنید. اگر تجربه کار داشتید، مدت زمان و محل آن را به‌طور دقیق بگویید و در غیر اینصورت، بگویید که تجربه‌ای نداشتید، اما مشتاقید که این تجربه را به‌دست بیاورید.

سؤال دهم: آیا سؤالی از ما دارید؟

در پاسخ به این سؤال از وقتی که در اختیار شما قرار گرفته است، قدردانی کنید و همچنین از مصاحبه‌کننده برای ایجاد فضایی مناسب برای مصاحبه قدردانی کنید و اگر سؤالی در مورد شرکت دارید، از او بپرسید.

منابع:

www.pharmaspecialists.com | www.imdip.com