جواب به این پرسش کمی فردمحور است؛ زیرا هر شاخهای از مدیریت داروسازی دنیای خودش را دارد و نمیتوان گفت که برای هر فرد قابل تعمیم است. MBA داروسازی هم از این قاعده مستثنی نیست.
MBA داروسازی کوریکولوم نسبتاً متغیر با توجه به کالجهای ارائهدهنده آن دارد. در این دوره یک تا دو ساله که بسته به دانشگاه ارائهدهنده متغیر است، مباحث مختلفی به افراد در زمینههای زیر آموزش داده میشوند که به درک فرد در صنعت داروسازی و مدیریت نظامیافتهاش کمک میکند.
- مدیریت نظام سلامت
- بازاریابی دارویی
- توسعه بازار
- مدیریت مالی
- تحقیقات بالینی
- مدیریت تولید
- مدیریت فروش دارو
حال اگر بخواهیم به این پرسش پاسخ دهیم، میتوان گفت که اگر میخواهید مدیر شوید و یا پا در صنعت داروسازی بگذارید، لازم است که به حداقل مبانی مدیریت در داروسازی آشنا باشید. همچنین باید تیپ شخصیتی خود را شناخته و بدانید میتوانید در این زمینه موفق شوید یا خیر.
اگر ویژگیهای زیر را در خود میبینید، شاید بتوانید فرد موفقی در مدیریت دارویی شوید.
- رهبری
- مدیریت
- توانایی کنترل هوش هیجانی
- توانایی کار تیمی
- اعتماد به نفس
- سواد فنی و کیفی
- توانایی پرورش ایدههای خلاقانه
- آشنایی نسبتاً بالا با سیستم نظامت سلامت کشور و مدل داروهای پرفروش و همچنین ضررده
آشنایی با روندهای بازار دارویی ایران و جهان در دوره تحقیقات بازار دارویی
در چه صورتی MBA داروسازی نخوانیم؟
اگر فردی هستید که شرایط زیر را دارید، میتوان گفت که یا باید این ویژگیها را از میان ببرید یا شاخه دیگری برای آینده تحصیلی یا شغلی خود برگزینید:
- آشنایی کمی با صنعت داروسازی دارید
- علاقهمند به مطالعه سرگذشت شرکتهای مشابه نیستید
- توانایی کار تیمی ندارید
- نمیتوانید از مسائل و چالشهای روبهرو ایده بگیرید و آنها را تبدیل به بحران میکنید
- از اشتباهات درس نمیگیرید
- مدلهای بازاری را بهاشتباه تحلیل میکنید
- توانایی کنترل افراد و حفظ انگیزه درون تیمی را ندارید
همچنین بخوانید: پرفروشترین شرکتهای داروسازی در سال ۲۰۲۲
چالشها و موقعیت صنعت داروسازی
صنعت داروسازی یک صنعت معمولی نیست؛ زیرا از یک طرف بهدلیل سر و کار داشتن با جان انسانها پیچیده است و از طرفی دیگر هم، مدلهای بازاری دارویی تحلیل خاص خود را میطلبد؛ زیرا هزینههای تولید بالاست و در صورت تولید داروی اشتباه یا دارویی که نمیتواند فروش خوبی داشته باشد، جبران ضرر بسیار سخت میشود
همچنین یک مدیر داروسازی باید از نظر علمی نیز به بخشهای شرکت تسلط علمی داشته باشد و بتواند که مدلهای دارویی جهانی را ارزیابی کند. همچنین تسلط خوبی به آمار پیشرفته داشته باشد و بتواند از محتوای مقالات جدید و یافتهها در روند کار خود استفاده کند. صنعت داروسازی همیشه جزو صنعتهای رو به پیشرفت بوده و همیشه شاهد تغییرات نوین در آن هستیم، بنابراین اگر نوآوری در شرکت وجود نداشته باشد، آنگاه رقیبان پیشی میگیرند.
آشنایی با بخشهای مختلف صنعت داروسازی در دوره جامع ورود به صنعت داروسازی
اگر به خواندن کتاب علاقه دارید و همچنین نیمنگاهی به MBA داروسازی دارید، حتماً کتاب “Advances in Pharma Business Management and Research” از springer را بخوانید. این کتاب که به تازگی نوشته شده است، چالشها و موقعیت صنعت دارویی جهانی را تحلیل میکند و بینشی عمیقتر به شما در جهت ورود به این عرصه میدهد.
سخن پایانی
در نهایت، نمیتوان گفت که آیا باید MBA داروسازی خواند یا نه. زیرا این پرسش از اساس اشتباه است و فاکتورهای متعددی در آن دخیل است. اما باید به این نکته توجه داشت که قطعاً افراد با سواد فنی بالا و ایدهپرداز میتوانند در این صنعت بقا داشته باشند؛ خصوصاً که رقابت در دنیای امروز مانند یک تیغ جراحی است که آن را باید به جراحش سپرد.