هر سازمانی برای اینکه بتواند به‌درستی و به‌صورت منظم به انجام فعالیت‌های خود بپردازد، نیاز دارد تا ساختار و سلسله‌مراتب اداری خود را مشخص کند. سلسله‌مراتب تعیین می‌کند که کدام اعضا باید فعالیت‌ها را انجام داده و نتیجه آن را گزارش کنند و کدام افراد مسئول دریافت این گزارش‌ها هستند. به این ترتیب روابط اعضای سازمان و نقش آن‌ها واضح خواهد بود. واحد مارکتینگ شرکت‌های داروسازی از سه بخش فروش، مارکتینگ و مدیکال تشکیل می‌شود. در این مقاله خلاصه‌ای از اصطلاحات و سلسله‌مراتب در واحد مارکتینگ دارویی را بررسی خواهیم کرد. با ما همراه باشید!

مارکتینگ

مدیکو مارکتینگ منیجر (Medico-marketing Manager)

اگر مدیر مدیکال که معمولاً یک پزشک یا داروساز است، اطلاعات و دانش خوبی از مارکتینگ هم داشته باشد، می‌تواند به‌طور همزمان مدیریت بخش مدیکال و مارکتینگ را برعهده بگیرد که در این صورت به این فرد مدیکو مارکتینگ منیجر گفته می‌شود.

مدیر لاین در مارکتینگ (FLM: First Line manager)

در واحد مارکتینگ هر شرکت، لاین‌های مختلفی وجود دارد؛ مثلاً لاین داروهای قلبی، لاین داروهای عصبی، لاین داروهای انکولوژی و… که تعداد این لاین‌ها بستگی به محصولات شرکت دارد. مدیر لاین همان‌طور که از نامش مشخص است مدیریت یک لاین را بر عهده دارد. همچنین ممکن است یک لاین شامل انواع مختلفی از داروها باشد. به‌طور مثال لاین داروهای عصبی می‌تواند به بخش‌های مختلفی مانند داروهای ضد افسردگی، ضد صرع و… تقسیم شود. پس یک لاین می‌تواند از تیم‌های مختلفی تشکیل شود. هر بخش توسط یک team leader مدیریت می‌شود و مدیر team leader ها هم FLM است.

همچنین بخوانید: کار در واحد مارکتینگ مناسب چه کسانی است؟

مدیکال ادوایزر (Medical Advisor)

از بخش مدیکال در واحد مارکتینگ، می‌توان به مشاور علمی شرکت اشاره کرد که معمولاً داروساز، داروساز بالینی یا پزشک است. مدیکال ادوایزر نقش مهمی در بخش امور پزشکی شرکت‌های دارویی، بیوتکنولوژی و تجهیزات پزشکی دارد. این مشاوران با امور نظارتی، عملیات بالینی، نوشتن اطلاعات داروها و سایر بخش‌های شرکت همکاری می‌کنند. بخشی از وظایف مدیکال ادوایزر عبارتند از:

  1. انجام مطالعات بازار
  2. ویزیت مستمر با نمایندگان علمی
  3. ویزیت پزشکان بر حسب نیاز
  4. شناسایی نیازهای آموزشی و افزایش دانش نمایندگان فروش و تیم بازاریابی با داده‌های به‌روز
  5. سازماندهی و آماده‌سازی محتوای علمی رویدادهای آموزش پزشکی و ارائه علمی محصولات در فیلد، رویدادها و وبینارها
  6. همکاری و تعامل با تیم فارماکوویژیلانس و رگولاتوری در خصوص اطلاعات و سؤالات مربوط به حوزه درمانی و پشتیبانی عملکردی و کارآزمایی‌های بالینی

مشاور علمی لاین مارکتینگ (MSL: medical science liaison)

هر لاین اعضای مخصوص به خود را دارد و یکی از این اعضا، مشاور علمی ویژه لاین است که به او MSL گفته می‌شود. در واقع هر medical advisor، مدیر چند MSL است. وظایف MSL تا حدی مشابه به مدیکال ادوایزر است با این تفاوت که در یک گروه دارویی خاص کار می‌کند.

نماینده علمی فروش یا نماینده فروش پزشکی (MedRep: medical representive)

به‌طور کلی فروش محصولات پزشکی از جمله: دارو، لوازم و تجهیزات پزشکی، مکمل‌های غذایی و محصولات دیگری که با علوم پزشکی مرتبط هستند، توسط مدرپ‌ها انجام می‌شود. سِمَتِ شغلی مدرپ، کاری میدانی است و به‌عنوان یک مدرپ باید با مراجعه به مراکز پزشکی و درمانی و همچنین داروخانه‌ها، محصولات دارویی و پزشکی خود را معرفی و اطمینان حاصل کنند که پزشک یا داروخانه‌ی مورد نظر، از محصولات شرکت استفاده خواهد کرد.

مارکتینگ

ویزیتور دارویی یا فارمارپ (Pharma Rep)

فارمارپ نماینده فروش دارویی و بهداشتی در واحد مارکتینگ شرکت‌هاست (Pharmaceutical sales Representative) که وظیفه ارائه اطلاعات تخصصی لازم درباره محصول به داروسازان و پزشکان و همچنین بازار هدف را به عهده دارد. این فرد از طریق ارائه اطلاعات علمی در رابطه با محصول آرایشی و بهداشت، داروخانه‌ها را به خرید و پزشکان را به تجویز داروها، کرم‌ها، لوسیون‌ها، شامپوهای دارویی و… تشویق می‌کند.

همچنین بخوانید: دنیای تکاملی مارکتینگ دارویی و فناوری‌های نوظهور

تفاوت مدرپ و فارمارپ چیست؟

مدرپ یا نماینده علمی فروش شرکت، معمولاً در رده سازمانی بالاتر از ویزیتورها قرار می‌گیرد و مسئولیت آن‌ها به حداکثر رساندن تجویز محصولات دارویی یا پزشکی، از جمله: دستگاه‌های بینایی‌سنجی، دستگاه‌ها و لوازم مورد نیاز برای دندانپزشکان، محصولات مورد نیاز ارتوپدی و… آن شرکت است. از سوی دیگر ویزیتور دارویی یا فارمارپ کسی است که با مراجعه حضوری، دارو را به پزشک یا داروخانه معرفی می‌کند اما مدیکال‌رپ یا مدرپ که اغلب با فارمارپ در یک دسته قرار می‌گیرد وظیفه فروش و بازاریابی دارو را ندارد. مدرپ به معرفی محصول و ویژگی‌های آن به پزشکان، داروخانه‌ها، آزمایشگاه‌ها می‌پردازد؛ اما فعالیتی برای فروش آن انجام نمی‌دهد.

منابع:

patientgain | iranestekhdam