در این مقاله به معرفی مجله کسب‌وکار هاروارد و بررسی چند مقاله از آن خواهیم پرداخت. این مجله که یکی از معتبرترین مجلات کسب‌وکار دنیا است، متعلق به دانشگاه هاروارد است و سالانه در شش شماره چاپ می‌شود. در ابتدا به تاریخچه و معرفی مجله می‌پردازیم و در ادامه مقاله هوش مصنوعی را مورد بررسی قرار خواهیم داد. با ما همراه باشید!

مجله هاروارد و هوش مصنوعی

تاریخچه و معرفی

انتشارات Harvard Business در سال 1994 به‌عنوان یک شرکت تابعه غیرانتفاعی و متعلق به دانشگاه هاروارد تأسیس شد و به دانشکده کسب‌وکار هاروارد گزارش می‌داد. انتشارات Harvard Business با حدود 450 کارمند، عمدتاً در بوستون، با دفاتری در نیویورک، هند و بریتانیا، به‌عنوان پل ارتباطی بین دانشگاه‌ها و شرکت‌ها در سراسر جهان از طریق انتشارات خود و پلتفرم‌های متعدد برای ارائه محتوا، عمل می‌کند. HBR طیف گسترده‌ای از موضوعات مرتبط با صنایع مختلف، عملکردهای مدیریتی و مکان‌های جغرافیایی را پوشش می‌دهد. این‌ها شامل رهبری، مذاکره، استراتژی، عملیات، بازاریابی و امور مالی است. تیراژ جهانی HBR به زبان انگلیسی 250000 عدد است. HBR محتوای خود را علاوه بر انگلیسی برای انتشار به سیزده زبان دیگر منتشر می‌کند.

همچنین بخوانید: طراحی دارو با هوش مصنوعی | داستان استارت‌آپ AccutarBio

آیا هوش مصنوعی جایگزین نیروی انسانی خواهد شد؟

با توجه به اینکه این روز‌ها موضوع هوش مصنوعی بسیار سر زبان‌ها افتاده است، در این مقاله درباره آن بحث می‌کنیم. این روز‌ها خیلی صحبت از آن است که هوش مصنوعی در آینده جایگزین نیروی انسانی خواهد شد. اما علی‌رغم این نگرانی‌ها، در بیشتر وظایف مبتنی بر دانش، نیروی کار به‌احتمال زیاد شراکت خود را با ماشین‌ها تقویت می‌کنند تا اینکه به‌صورت خودکار از کار خارج شوند. انسان‌ها و ماشین‌ها به‌طور هم‌زمان با یکدیگر همکاری و رقابت خواهند کرد. مانند یک تیم دو امدادی که در رویدادهای مختلف رقابت می‌کنند. در چنین رابطه‌ای، انسان‌ها و سیستم‌های هوش مصنوعی هر دو به مهارت‌های رقابتی و همکاری متمایز نیاز دارند.

هوش مصنوعی

مهارت‌های رقابتی به مزایای منحصربه‌فردی اشاره دارد که انسان یا هوش مصنوعی نسبت به دیگری دارد. در‌حالی‌که مهارت‌های مشارکتی توانایی انسان و هوش مصنوعی را برای همکاری مؤثر با یکدیگر افزایش می‌دهد. برای تقویت رابطه هم‌زیستی بین انسان و هوش مصنوعی، سازمان‌ها باید تعادل مناسبی بین سرمایه‌گذاری در مهارت‌های انسانی و قابلیت‌های فناوری پیدا کنند و به‌طور استراتژیک در مورد چگونگی جذب و حفظ استعدادها فکر کنند. در حالی که سیستم‌های هوش مصنوعی به‌سرعت در حال گسترش توانایی‌های رقابتی خود نسبت به انسان‌ها هستند. آن‌ها باید مهارت‌های همکاری خود را بهبود بخشند تا به‌طور گسترده توسط سازمان‌ها پذیرفته شوند. فقدان توضیح‌پذیری همچنان یک چالش در تصمیم‌گیری‌های پرمخاطره است که مانع پاسخگویی و انطباق با الزامات قانونی می‌شود. به‌عنوان مثال، فرایند تصمیم‌گیری هوش مصنوعی با اینکه تصمیمات تقریباً بهینه را ارائه می‌دهد؛ اما اگر برای متخصصان پزشکی مبهم بماند، مانع پذیرش این سیستم‌ها در مراقبت‌های بهداشتی خواهد شد.

همچنین بخوانید: هوش مصنوعی در کشف و توسعه داروها | داستان استارت‌آپ بنولنت

خلق ارزش هوش مصنوعی برای سازمان

در ادامه پاراگراف قبلی می‌توان گفت که یکی از تحول‌های عظیم هوش مصنوعی در چند سال اخیر ChatGPT بوده است. هنگامی که OpenAI محصول ChatGPT را منتشر کرد، تنها در چهار روز به 1 میلیون کاربر و در دو ماه به 100 میلیون کاربر رسید و بیش از 75 درصد سریع‌تر از هر غول فناوری دیگری به این نقطه دست یافت. اولین راه استفاده مؤثر از این فناوری شامل استفاده از ChatGPT برای بهره‌برداری بیشتر از ارزش پیشنهادی است که شرکت از قبل به مشتریان ارائه کرده است. به‌عنوان مثال سازمانی در حیطه سلامت دیجیتال و ویزیت آنلاین و نوبت‌دهی می‌تواند با اضافه‌کردن افزونه ChatGPT ارزش پیشنهادی فعلی خود را با افزایش سرعت و کارایی انتخاب پزشک تقویت کند. یکی از عملکردهای اصلی ChatGPT تفسیر و تولید متن زبان طبیعی است که پاسخ‌های انسان‌مانندی را به طیف گسترده‌ای از سؤا‌ل‌ها و درخواست‌ها ارائه می‌دهد.

هوش مصنوعی

شرکت‌ها می‌توانند از این عملکرد برای بهبود ویژگی‌های موجود محصولات یا خدماتی که به‌طور خاص بر تعاملات مبتنی بر متن با مشتریان تمرکز دارند، استفاده کنند. یک مسیر دیگر این است که سازمان از ChatGPT برای گسترش ارزش پیشنهادی با حل مشکلات جدید برای مشتریان به روشی که مکمل پیشنهاد فعلی آن‌ها باشد، استفاده کند. مسیر نهایی مبتنی بر استفاده از ChatGPT برای کشف ارزش پیشنهادی کاملاً جدیدی است که مشتریان ممکن است حتی ندانند هنوز به آن نیاز دارند.

منبع:

Harvard Business Review