Welireg دارویی است که برای درمان شرایط ژنتیکی نادری تحت عنوان وون هیپن-لیندو (VHL) استفاده می‌شود. بیماری VHL  سبب رشد کیست­‌ها و تومور در ارگان­‌های مختلف بدن از جمله کلیه، مغز، نخاع، پانکراس، گوش و چشم‌­ها می‌­شود. برخی از این تومور­ها می­توانند سرطانی و کشنده باشند. مصرف این دارو برای بزرگسالانی که نیازمند درمان سه نوع از این بیماری هستند، تأییدیه گرفته است. سرطان سلول کلیوی (RCC)، همانژیوم بلاستومای سیستم عصبی مرکزی (تومور­های در مغز و نخاع) و سلول­‌های نورواندوکراینی پانکراس، سه نوع شایع هستند.

همچنین بخوانید: کنترل بیماری پلی‌سیتمی ورا با داروی BESREMi

عملکرد داروی Welireg و عوارض

شرکت مرک و یک شرکت داروسازی امریکایی داروی Weliregرا توسعه داده‌اند. این دارو یک قرص خوراکی است که روزی یک‌بار مصرف می‌شود. این دارو به خانواده مهار­کننده‌­های (آنزیم‌­های القاکننده­ تولید هیپوکسی 2 آلفا- HIF-2α) تعلق دارد. HIF-2α پروتئینی است که بیان ژن­هایی را سبب می­‌شود که به سلول­ها تحت شرایط کم اکسیژن یاری می­رساند. در بیماری ذکرشده، به دلیل نقص عملکرد آنزیم تجزیه­‌کننده، با انباشته‌­شدن پروتئین تقسیم سلولی تحریک و سبب رشد تومور و آنژیوژنز می‌­شود. این دارو با اتصال به پروتئین مذکور و جلوگیری از تداخل آن با پروتئین دیگری تحت عنوان HIF-1B­، از بیان­شدن ژن این پروتئین جلوگیری می‌­کند. برای این دارو عوارض چشم­گیری ذکر نشده است.

Welireg

تأییدیه و قیمت

FDA در 13 آگوست 2021 این دارو را تأیید کرده است. مطالعات صورت‌گرفته، نشان‌دهنده این هست که بیمارانی که داروی Welireg را به مدت 68 هفته دریافت کرده‌­اند، در سه نوع تومور ذکرشده به ترتیب، 89،63،49 درصد کاهش اندازه تومور را داشته‌اند. این دارو تنها داروی تأییدشده برای درمان این بیماری می‌باشد.

Welireg

قیمت Weliregدر حدود 29755  دلار برای هر بسته 90 تایی تخمین زده می‌شود که مبلغی هنگفت است. با توجه به آمار گلوبال دیتا و نرخ بیماران موجود در آمریکا که حدود ده هزار نفر است، فروش این دارو در سال 2030 حدود 1.1 میلیارد دلار تخمین زده می‌شود. پس می‌توان گفت در حدود 20 درصد از نوع اول سرطان، 40 درصد نوع عصبی سرطان و 60 درصد سرطان عصبی-هورمونی ذکرشده به زودی بازار را اشغال خواهد کرد. هرچند لازم به ذکر است که حمایت دولت نیز در این زمینه باید صورت بگیرد؛ چرا که توسعه دارو­های بیماران خاص به صورت منطقی بدون حمایت دولت­‌ها مقرون به صرفه نخواهد بود.

منابع:

Welireg.com | globaldata | drugs.com | drugbank