در این مقاله ابتدا به‌طور خلاصه به معرفی بیماری میاستنی گراویس می‌پردازیم و در انتها در مورد داروی Vyvgart که به تازگی توسط FDA تأیید شده است، صحبت می‌کنیم. با ما همراه باشید!

میاستنی گراویس چیست؟

میاستنی گراویس (Myasthenia Gravis (MG)) در نورولوژی نوعی فلج ماهیچه‌ای است که علت آن فعالیت ایمنی بر ضد پروتئین‌های گیرنده استیل کولین در سیناپس عصبی-عضلانی است. در این بیماری، استیل کولین به میزان کافی وجود دارد و ساخته می­‌شود اما برای این میزان استیل کولین گیرنده‌­ای وجود ندارد. این بیماری مخصوص صفحات انتهایی عضلات مخطط است. بیماری میاستنی گراویس ممکن است در هر سنی رخ دهد، اما در بین خانم‌های جوان در سنین ۴۰-۲۰ سال شایع‌تر است. اگرچه میزان شیوع بیماری در آقایان در دهه‌های هفتم و هشتم زندگی افزایش می‌یابد. به‌طور کلی ازهر ۱۰۰ هزار نفر، ۱۴ مورد ابتلا به میاستنی گراویس مشاهده می‌شود. میاستنی گراویس، یک عارضه نورولوژیکی است که مشخصه آن، ضعف عضلات اسکلتی است و فقط عضلات به‌ کار رفته در حرکت درگیر می‌شوند و عضلات غیرارادی مانند قلب درگیری نخواهند داشت.

Vyvgart

علائم بیماری میاستنی گراویس

میاستنی گراویس اغلب ابتدا چشم و صورت را درگیر می‌کند، اما به مرور زمان به سایر قسمت‌های بدن نیز سرایت می‌کند. شدت ضعف این بیماری از فردی به فرد دیگر متفاوت است. ضعف عضلانی ناشی از بیماری میاستنی گراویس در صورت استفاده از عضله آسیب‌دیده بدتر می‌شود. از آن‌جاکه علائم این بیماری معمولاً با استراحت بهبود پیدا می‌کند، ضعف عضله می‌تواند گهگاه رخ دهد و این علائم به ‌مرور زمان بیشتر شده و در مدت چند سال بعد از شروع بیماری به بدترین حالت خود می‌رسد. این ضعف معمولاً در ابتدای روز کمتر و با گذشت زمان در بعد از ظهرها شدت می‌یابد.

Vyvgart

در ارتباط با همین بیماری، اخیراً و در سال 2021، FDA دارویی را تأیید و روانه مارکت کرد که توانست جایگاه خوبی در میان داروهای میاستنی گراویس به دست آورد. در ارتباط با این دارو، Vyvgart، در ادامه این مطلب بیشتر می‌­خوانیم.

همچنین بخوانید: سندروم رت و درمان آن با داروی جدید Trofinetide  

داروی Vyvgart

Vyvgart  یک انفوزیون زیر جلدی ترکیبی حاوی efgartigimod alfa و هیالورونیداز است که برای بهبود ضعف عضلانی در بزرگ‌سالان مبتلا به میاستنی گراویس جنرالیزه استفاده می‌­شود. جزء هیالورونیداز اجازه می‌­دهد تا Vyvgart  به صورت زیرجلدی تجویز شود.  Vyvgart با اتصال و مسدودکردن پروتئینی به نام Neonatal Fc receptor (FcRn) که در تنظیم سطوح اتوآنتی‌بادی‌ها نقش دارد، عمل می‌کند. اتوآنتی‌بادی‌ها توسط سیستم ایمنی افراد مبتلا به میاستنی گراویس جنرالیزه تولید می‌شوند که به گیرنده‌های استیل کولین آسیب می‌رسانند. درنتیجه از عملکرد استیل کولین جلوگیری می‌شود.

Vyvgart

مکانیسم عمل و عوارض جانبی Vyvgart

آنتی‌بادی‌های IgG، از جمله اتوآنتی‌بادی‌های مسئول علائم MG، می‌توانند بازیافت شوند، فرآیندی که نیمه‌عمر آن‌ها را با جلوگیری از تخریب لیزوزومی از طریق اتصال به FcRn به طور قابل‌توجهی افزایش می‌دهد. با اثر آنتاگونیستی در این واقعه، efgartigimod alfa از مرحله بازیافت جلوگیری می­‌کند و در نتیجه نیمه عمر IgG را کاهش می­‌دهد و به‌طور مؤثر سطح گردش آنتی‌بادی‌­های IgG را در برابر گیرنده­‌های استیل کولین کاهش می­‌دهد. عوارض جانبی رایج دیده‌­شده برای این دارو نیز شامل عفونت­‌های دستگاه تنفسی، سردرد، عفونت­‌های دستگاه ادراری و ایجاد واکنش و التهاب در محل تزریق می‌­باشد.

همچنین بخوانید: داروی Skyclarys | درمان آتاکسی

سخن پایانی

در این مطلب به بررسی بیماری میاستنی گراویس پرداختیم. داروی تازه تأییدشده Vyvgart نیز مورد بحث قرار گرفت و مشاهده کردیم که از لحاظ مولکولی، چقد این دارو ظریف عمل می­‌نماید. تولید و عرضه چنین داروهایی مسلماً دست کادر درمان را برای اتخاذ درمان مناسب بازتر می­‌گذارد.

منابع:

drugbank | drugs.com | ghafaridiet | wikipedia