تاریخچه

بین سال‌های ۱۸۶۱ تا ۱۸۶۵، آمریکا به دلیل جنگ‌های داخلی غرق در خون بود. این جنگ جان ۷۲۰۰۰ آمریکایی را گرفت که اکثریت آن‌ها به‌دلیل عفونت و بیماری از دست رفتند. در این شرایط پزشکان به ناچار قطع عضو را با سرعت زیادی انجام می‌دادند. این عمل‌ها توسط جراحانی انجام می‌شد که دست‌های خود را نمی‌شستند یا وسایل خود را تمیز نمی‌کردند. حال و هوای موجود در جامعه باعث شد که رابرت ۱۶ ساله، به مراقبت‌های بهداشتی علاقه‌مند شود. در حالی که دو برادر بزرگ‌تر وی در جنگ داخلی آمریکا می‌جنگیدند؛ جانسون به‌دلیل سن کم قادر به حضور در جنگ نبود. بنابراین مادرش در داروخانه‌ای در نیویورک برای او کاری پیدا کرد.

جانسون اند جانسون

کارآموزی در داروخانه

زمانی که رابرت وود جانسون شانزده ساله برای اولین‌بار پا در داروخانه‌ یکی از اقوام مادری‌اش گذاشت تا به‌عنوان یک کارآموز کار کند، احتمالاً نمی‌دانست که قدم‌های اولیه ورود به دنیایی را بر‌می‌دارد که ۱۶۰ سال بعد، حاصل آن، پرسود‌ترین کارخانه داروسازی در سال ۲۰۲۲ باشد. چند سال بعد از کارآموزی در داروخانه به‌عنوان فروشنده، رابرت در سال ۱۸۷۳ زمانی که ۲۸ سال سن داشت، به‌همراه جرج سیبری، داروساز و شیمی‌دان آمریکایی، شرکت خود را به‌نام  Seabury & Johnson راه‌اندازی کرد. این شرکت با گچ‌های پزشکی‌اش شهرت یافت.

او نمایندگی شرکت را در نمایشگاه جهانی سده در ۱۸۷۶ را برعهده داشت. در آن‌جا بود که از جوزف لیستر توضیحاتی درباره روشی جدید در جراحی شنید: «جراحی با مواد ضدعفونی‌کننده (آنتی‌سپتیک)»

در حالی که بسیاری از پزشکان نسبت به عمل جراحی لیستر بدبین بودند، جانسون مطمئن شد که این راه آینده پزشکی را خواهد ساخت. پس از الهام‌گرفتن از روش لیستر، در سال ۱۸۸۵ راه خود را از شریک تجاری‌اش سیبری، جدا کرد.

همچنین بخوانید: معرفی شرکت‌های داروسازی | Amgen

برادران جانسون

یک‌سال بعد او به جمع بردارانش جیمز وود جانسون و ادوارد مید جانسون پیوست و یک خط تولید لباس‌های جراحی استریل راه‌اندازی نمود و این‌گونه شد که آن‌ها جانسون اند جانسون را در سال  ۱۸۸۶ با حضور ۱۴ نفر (۸ زن و ۶ مرد)، راه‌اندازی نمودند. آن‌ها اولین تجهیزات جراحی استریل جهان از جمله بخیه‌، پنبه جاذب و گاز استریل را تولید کردند.

برادران جانسون

برادران جانسون سریعاً دریافتند که تولید لوازم استریل کافی نیست؛ بدین جهت این شرکت راهنمای نحوه انجام جراحی استریل با استفاده از محصولات خود به‌نام «روش‌های مدرن درمان زخم ضد‌عفونی‌کننده» را منتشر و در سال ۱۸۸۸، ۸۵۰۰ نسخه را بین پزشکان و داروسازان در سراسر ایالات متحده توزیع کرد. این راهنما به گسترش نظریه میکروب و روش‌های جراحی ضدعفونی‌کننده کمک کرد.

محصولات جانسون اند جانسون

۲۰ سال بعد، بیشتر جراحان روش‌های لیستر را در پیش گرفتند. آن‌ها با لباس‌های استریل عمل جراحی را انجام می‌دادند. تیم جراحی مدرن لباس سفید به تن کرده و از ابزارهای استریل‌شده استفاده می‌کردند.

آمریکا در سال ۱۸۹۸ درگیر جنگ با اسپانیا شد و این حادثه باعث شد که رابرت وود جانسون این‌بار بتواند کمکی به مجروحان بکند؛ عاملی که شاید مشوق ورود او به دنیای ساخت لوازم پزشکی استریل بود. در طول این جنگ، جانسون‌ اند‌ جانسون ۳۰۰۰۰۰ پانسمان جراحی فشرده و بسته‌بندی‌شده را برای سربازان در میدان ابداع و اهدا کردند.

زنان در شرکت جانسون‌ اند جانسون

از اولین روزهای تأسیس‌، این شرکت نقش مهم زنان را در بهبود سلامت و رفاه خانواده‌ها تشخیص داد که شاید بتوان آن را در درصد بالای کارکنان زن این شرکت در سال‌های اولیه تأسیس، مشاهده کرد.

زنان در جانسون اند جانسون

در دهه ۱۸۸۰، بیش‌تر زنان در خانه بدون کمک پزشک زایمان می‌کردند. با وجود اینکه هنوز اطلاعات زیادی در مورد زایمان مشخص نبود، عوارض برای مادران و نوزادان آن‌ها شایع و اغلب کشنده بود. این شرکت در سال ۱۸۹۴ اولین کیت کمک به زایمان‌های خانگی در جهان را معرفی نمود. این کیت شامل صابون ضدعفونی‌کننده، نوار بهداشتی و پودر بچه بود. بعدتر راهنمایی تحت عنوان «بهداشت در زایمان» نیز توسط این شرکت منتشر شد.

محصولات بعدی به‌طور جداگانه به بازار عرضه شدند، از جمله «حوله لیستر» که اولین نوار بهداشتی تولید انبوه در جهان بود. در سال ۱۹۰۴ این شرکت محصولات مراقبت از کودک خود را باعنوان «پوشک بهداشتی لیستر» که یک محصول پوشک برای نوزادان بود، گسترش داد.

محصولات جانسون اند جانسون

در اوایل قرن ۲۰، با رشد سریع شرکت، نقش زنان کارمند نیز افزایش یافت. آن‌ها در موقعیتی که فرصت‌ها برای زنان بسیار محدود بود، مناصب جدیدی به دست گرفتند.

تجارت این شرکت به سه بخش عمده تقسیم می‌شود: داروسازی، Medtech و سلامت مصرف کننده. در سال ۲۰۲۰، این بخش ها به ترتیب ۵۵، ۲۸ و ۱۷ درصد از کل درآمد شرکت را به خود اختصاص دادند.

همچنین بخوانید: پدر صنعت داروسازی ایران | داستان شرکت داروسازی عبیدی

داروسازی جانسون‌ اند جانسون

بخش داروسازی بر شش حوزه درمانی متمرکز است: ایمونولوژی، بیماری‌های عفونی، علوم اعصاب، انکولوژی قلب و عروق، متابولیسم و شبکیه چشم و فشار خون ریوی (فشار خون شریانی ریوی).

بخش Medtech هدفش را تحول در مداخله پزشکی می‌داند. این بخش در جراحی، ارتوپدی، بینایی و راه‌حل‌های مداخله‌ای سعی می‌کند به نجات جان انسان‌ها و ایجاد آینده‌ای کمک کند که در آن راه‌حل‌های مراقبت‌های بهداشتی هوشمندتر، با تهاجم کمتر و شخصی‌تر باشند.

جانسون اند جانسون

بخش تجارت سلامت مصرف‌کننده شامل طیف گسترده‌ای از محصولات متمرکز بر مراقبت‌های بهداشتی شخصی است که در سلامت و زیبایی پوست، داروهای بدون نسخه، مراقبت از نوزاد، مراقبت از دهان، سلامت زنان و مراقبت از زخم استفاده می‌شود.

در سال ۲۰۲۲ طبق گزارشی که توسط این کمپانی منتشر شد، درآمد سالیانه این شرکت، حدود ۹۵/۹ میلیارد دلار تخمین زده شده است.

از راه‌اندازی اولین خط تولید لباس استریل جراحی تا رسیدن به پرسودترین شرکت دارویی جهان، جانسون‌ اند جانسون محصول فکر‌های ناب، ایده‌های نو و ذهن‌های جسور بوده است.

منابع:

johnson&johnson