صنعت داروسازی جهان
به جرأت میتوان گفت صنعت داروسازی پس از صنعت نفت، گاز و پتروشیمی دومین صنعت سودآور جهان است. این صنعت به عنوان یک بخش فناوری پیشرفته با بیشترین ارزش افزوده برای هر نفر، بزرگترین صنعت تولیدی است. صنعت داروسازی همچنین با مجموع هزینههای 141.6 میلیارد دلاری در تحقیق و توسعه در سال، بخشی با بالاترین نسبت سرمایهگذاری تحقیق و توسعه به فروش خالص است.
همچنین بخوانید: اصطلاحاتی که باید در مورد صنعت داروسازی بدانید!
صنعت داروسازی ایران
در سال 2014 بازار دارویی ایران 2.35 میلیارد دلار برآورد شدهاست. از نظر دارو حدود 56 شرکت داروسازی در ایران وجود دارد که از این تعداد 36 شرکت بورسی هستند که بیش از 90 درصد محصولات را تولید میکنند. همچنین 123 واردکننده ثبت شده است و 30 شرکت پخش تخصصی و 10000 داروخانه وجود دارد. شرکتهای موفق بسیاری در بورس اوراق بهادار ایران وجود دارند که سودآور هستند. در نمودار زیر سود خالص و همچنین نسبت سود به مبلغ فروش را مشاهده میکنید. میانگین نسبت سود به فروش شرکتهای دارویی در سال 2014 تقریباً 31 درصد بودهاست. بیشترین نسبت مربوط به پارس دارو با 52.8 درصد و کمترین مربوط به ابوریحان با 17.4 درصد است.
ایجاد زیرساختهای دارویی
تحریمها ایران را مجبور کرده است که زیرساخت تولید داروی عمدتاً خودکفا ایجاد کند. حدود 60 کارخانه تقریباً 40 میلیارد واحد دارو در سال تولید میکنند که 96 درصد نیاز داخلی را تامین میکند. اکثر آنها استانداردهای بینالمللی تولید خوب را رعایت نمیکنند. تحقیقات و توسعه عمدتاً بر داروهای ژنریک جدید متمرکز است، اگرچه سرمایهگذاری در محصولات جدید در حال افزایش است: 12 درمان جدید برای بیماریها از جمله سرطان و دیابت در سال 2015 راهاندازی شد.
چشمانداز صنعت دارویی
صنعت داروسازی ایران بازار پر جنب و جوشی دارد. این بخش از حدود 100 شرکت تشکیل شدهاست که بیشتر آنها بر تولید دارو متمرکز هستند. برخی نیز تحقیقات و توسعه را انجام میدهند، داروهای غیر تولید داخلی را وارد میکنند یا توزیع میکنند و پتانسیل زیادی برای همکاری ارائه میدهند. بزرگترین تولیدکننده، دارو پخش است که از طریق زیرمجموعه توزیع دارو پخش نیز داروها را توزیع میکند. این شرکت بیش از 700 میلیون دلار درآمد داشتهاست.
چهارراه فرصتهای تجاری در صنعت داروسازی
از جاده ابریشم باستانی گرفته تا پروژههای جدید، ایران همیشه از موقعیت برتر در مسیرهای تجاری بینالمللی برخوردار بودهاست. موقعیت جغرافیایی آن همچنین آن را به یک مرکز صادراتی ایدهآل برای آسیای مرکزی (به ویژه افغانستان، روسیه، سوریه، عراق) تبدیل میکند، موقعیتی که با مناطق ویژه اقتصادی و دسترسی آماده به 15 همسایه خود (جمعیت: 400 میلیون) از طریق قراردادهای تجاری بهبود یافتهاست. تخصص بیوتکنولوژی و داروسازی ایران شاهد برنده شدن چندین معامله بزرگ صادراتی بوده است.
همچنین بخوانید: اصول GMP چیست؟
وضعیت کنونی بازاریابی دارویی ایران
دولت ایران در دهههای گذشته سرمایهگذاری قابل توجهی در صنعت داروسازی کردهاست. اما به نظر میرسد این سرمایهگذاری عمدتاً به دلیل نبود فعالیتهای تحقیق و توسعه و یارانههای متفقالقول، برای نظام سلامت ایران ثمربخش نبوده است. بازار داروی ایران به ویژه در سالهای اخیر رشد شدیدی را تجربه کرد و در سال 1383 ارزش این بازار با احتساب یارانه مستقیم دولت به داروهای وارداتی به بیش از 1.2 میلیارد دلار رسید. این بازار طی سالهای 1993-2003 به طور متوسط بیش از 30 درصد افزایش یافته است.